Yoga Nidra tegen stress

Yoga Nidra tegen stress

Hoe Yoga Nidra tegen stress helpt, dat ga ik vertellen in dit blog. In mijn vorige blog vertelde ik over wat er gebeurt bij een overprikkeld zenuwstelsel en dat je totale ontspanning door Yoga Nidra kan gebruiken om weer in balans te komen.

 

Inhoudsopgave:

1. Yoga Nidra tegen stress
2. Wat gebeurt er precies tijdens een Yoga Nidra sessie?
3. De vijf soorten elektrische hersengolven
4. Ons autonome zenuwstelsel
5. Hoe beoefen je Yoga Nidra?
6. Wanneer beoefen je het?
7. De voordelen van Yoga Nidra

1. Yoga Nidra tegen stress

Yoga Nidra – begeleidende slaapmeditatie

Even helemaal niks hoeven doen, dat klinkt als muziek in je horen toch? Als je op zoek bent naar meer ontspanning in je leven, dan zou deze doeltreffende en fijne techniek jou wel eens kunnen helpen. Yoga Nidra wordt misschien wel jouw best-friend-forever?!

Yoga Nidra is een eeuwenoude techniek die ons zenuwstelsel kalmeert en je geest tot rust brengt. Het is eigenlijk een misleidende term, want als je het woord “yoga” hoort of leest, denk je misschien al snel aan ingewikkelde houdingen.

Niets is minder waar, je mag bij Yoga Nidra heerlijk op je rug liggen. Yoga betekent verbinding waarbij de ademhaling de verbinding vormt.

En Nidra betekent de veranderende staat van bewustzijn, waaronder gevoelens, gedachten en gewaarwordingen worden ervaren. Het is slaap, maar gaat verder dan slaap.

Een begeleidende meditatie op basis van slaap, je lichaam is in stilte, maar je bewustzijn is wakker en helder.

Het is wetenschappelijk en effectief bewezen en begint meer en meer bekendheid te winnen. En dat is niet voor niks.

Je lichaam hoort alles wat je geest zegt.

Naomi Judd

Yoga Nidra in een modern jasje

Eliane Bernhard, Founder van House of Deeprelax, heeft de eeuwenoude Yoga Nidra gedurende vier jaar met duizenden deelnemers getest en heeft er een moderne, effectievere versie van gecreëerd die zij de Deeprelax Yoga Nidra noemt.

Vorig jaar heb ik de Teacher Training bij haar gevolgd om meer over deze techniek te leren en om deze waardevolle tool aan mijn cliënten aan te kunnen reiken voor totale ontspanning.

2. Wat gebeurt er precies tijdens een
Yoga Nidra sessie?

Tijdens een sessie zal je begeleid worden door verschillende fases, zodat jij steeds meer in een diepe ontspanning kan komen. Dit gebeurt door gedetailleerde aanwijzingen om je heel bewust te maken van je ademhaling, door ontspannings- en bewustzijnstechnieken toe te passen, en je mee te nemen op een reis aan de hand van visualisaties.

In dit proces verandert heel langzaam je hersenfrequentie.

Je kan je vast voorstellen dat wanneer je diep slaapt, je hersenen op een tragere frequentie (Delta) zitten dan wanneer je een mail aan het typen bent of een discussie aan het voeren bent (Béta).

Overdag bevind je je vaak tussen de Béta en Alpha golven, maar wanneer je meer spanning en stress ervaart, zit je teveel in de Béta staat. Tijdens Yoga Nidra word je stap voor stap meegenomen door de verschillende hersengolven om uiteindelijk in een diepe maar waakzame slaap te komen. Elke keer dat je een sessie doet, geef je je lichaam en geest de gelegenheid om te ontspannen en te genezen. Belemmerende overtuigingen en negatieve gedachtes bestaan tijdens deze staat van zijn niet.

Hersenfrequenties - Yoga Nidra_02

3. De vijf soorten elektrische hersengolven

De 5 verschillende hersengolven geven de frequentie weer en geven informatie over de staat van het brein op dat moment.

Gamma golven 40 – 42 Hz
Deze zijn nodig bij sterke mentale activiteit, hogere verwerkingstaken en cognitief functioneren. Ze werken probleemoplossend en zorgen voor een hoog (zelf)bewustzijn.

Bèta golven 14 – 40 Hz
Nodig bij actieve en geconcentreerde bezigheden, zoals bezig zijn met je werk en een discussie voeren. Je bent alert en gefocust. Bèta golven stellen ons in staat om ons goed te concentreren op een taak, maar daarbij moeten we zorgen voor de juiste hoeveelheid bètagolven op een dag.

Teveel blootstelling aan deze golven kan namelijk leiden tot stress.

Alpha golven 7 – 14 Hz
Ervaar je deze golven, dan ben je meer ontspannen en kalm. Ze zijn het meest aanwezig bij dagdromen, meditatie, luisteren naar muziek, in de natuur wandelen.

Het is de frequentie tussen ons bewuste denken en onze onderbewuste geest.

Theta 4 – 7 Hz
Komen het meest voor in de slaap en diepe meditatie. In je droom ervaar je levendige beelden, intuïtie en informatie buiten het normale bewustzijn.

Delta 0 – 4 Hz
Bij deze frequentie ben je in een diepe en droomloze slaap zijn gekomen. De hersengolven zijn hier het langzaamst maar luidst, en ons lichaam krijgt de gelegenheid om te genezen.

The body and mind are not separate, and we cannot treat one without the other.

Dr. Candace Pert, PhD

4. Ons autonome zenuwstelsel

Onze geest en lichaam staan in verbinding met elkaar. Je kan je vast voorstellen dat wanneer je hersens zich in een lagere frequentie bevinden, je lichaam daar ook op reageert. Dit heeft te maken met je autonome zenuwstelsel.

Wanneer we stress verminderen, hoeft ons autonome zenuwstelsel minder informatie te verwerken. Op die manier kunnen we dus echt even op de rempedaal trappen en het parasympatisch zenuwstelsel activeren waardoor ons lichaam en onze mind tot rust komen.

Gas- en rempedaal
Binnen het autonoom zenuwstelsel kent het lichaam een ‘gaspedaal’ (sympathicus)
en een ‘rempedaal’ (parasympaticus).
Normaal gesproken zijn deze in balans. Maar wanneer er sprake is van langdurige stress
in het lichaam, blijft het gaspedaal als het ware ingedrukt en ontstaat er een disbalans.

Over het parasympatisch en sympatisch zenuwstelsel heb ik eerder een uitgebreider blog geschreven. Dus als je het interessant vind om hier meer over te weten, raad ik je aan om die ook eens te lezen 😉

Daarom is Yoga Nidra zo krachtig. We activeren ons rempedaal; we komen tot rust en kunnen op adem komen, én we hebben even tijd voor onszelf.

En wanneer het parasympatisch en sympatisch zenuwstelsel in balans zijn, kun je spreken van homeostase. Dan kan ons systeem herstellen en kun je een gevoel van vrede en overgave ervaren.

Als het rempedaal (je rust pakken) goed samenwerkt met je gaspedaal (inspanning) dan ben je in balans. Je ervaart het leven veel meer vanuit rust en ontspanning. Dit is de homeostatische balans.
Yoga Nidra diepe slaap

5. Hoe beoefen je het?

Zoek een plek waar je niet gestoord kan worden en waar je lekker kan gaan liggen. Dit kan je bed of op de bank zijn, maar op de vloer met een zachte ondergrond kan ook. Als je dat prettig vindt, bedek je jezelf met een deken en leg je een ondersteunend kussentje onder je hoofd. Bedek eventueel ook je ogen. Je mag je armen van je lichaam vandaan brengen, benen iets uit elkaar, je handpalmen omhoog. Op die manier kan je echt het gevoel van vrijheid ervaren.

Het is het fijnst om een koptelefoon of oordopjes te gebruiken om de sessie te beluisteren. En zet je telefoon op niet-storen!

Yoga Nidra totale ontspanning

6. Wanneer doe je Yoga Nidra?

Juist wanneer je veel stress en spanning ervaart en het moeilijk is om je echt te ontspannen, kan het heel behulpzaam zijn om Yoga Nidra te gaan doen. Zelfs een half uurtje een paar keer per week kan al heel preventief werken.

Belangrijke note: het kan zijn dat je juist heel veel weerstand voelt als je een sessie gaat doen. Dit kan een signaal van je systeem zijn dat het uit balans is. Het lukt dus niet om in de ontspanningsmodus te komen en je systeem gaat komt in opstand. Geef het een paar keer een kans en wie weet kan je je toch overgeven aan de techniek.

Je kan deze sessie doen wanneer jij wilt. Heb je onrustig geslapen, dan kan je het in de ochtend/middag doen of juist in de avond voor het slapen gaan. Experimenteer hier mee en kijk wat goed voelt voor jou.

Yoga Nidra kan je niet verkeerd doen, dus laat je vooral verrassen wat er gezien wil worden.

7. De voordelen van Yoga Nidra

Nog even op een rijtje wat de voordelen zijn van Yoga Nidra:

  • Het autonome zenuwstelsel kalmeren
  • Een intens diepe rust ervaren
  • Het lichaam zichzelf laten genezen
  • Stress, angst en (soms) depressie verlichten
  • Meer energie voor de dag voelen
  • Beter concentreren
  • De kwaliteit van je slaap bevorderen
  • Leren luisteren naar wat voor jou belangrijk is
  • Zelfbewustzijn ontwikkelen

Ben je nieuwsgierig geworden naar een Yoga Nidra sessie?

Wil je graag even tijd voor jezelf en totale ontspanning ervaren? Stuur mij een mail en dan kan ik je de link naar de sessie sturen waarbij ik je begeleid naar diepe ontspanning.

En heb je vragen na het lezen van dit artikel, laat het mij gerust weten!

Veel liefs,
Sabine

Sabine Blok, founder van Private Yoga Amsterdam biedt geen medisch advies. Wanneer je medische klachten ervaart, is het altijd raadzaam om je arts te raadplegen.

 

Bron: https://nl.wikipedia.org/
Foto credits: https://unsplash.com/