Hoe helpt yoga tegen stress

Hoe helpt yoga tegen stress?

In mijn eerdere blog heb ik verteld wat stress is, hoe ons brein werkt en kort uitgelegd waarom yoga goed is tegen stress. In dit blog wil ik graag dieper ingaan hoe Yoga helpt tegen stress en spanning. Op die manier kan je wellicht ook een goede keuze maken als je wilt gaan beginnen met yoga en stress wilt verminderen.

Tip: wil je lekkerder in je vel zitten en mentale rust hebben?
Maak kennis met mij om te kijken of privé yoga iets voor je is!
Meer weten?

 

Inhoudsopgave:

1. Hoe helpt yoga tegen stress? 
2. Onze vitale levensenergie: Prana
3. Waarom is de ademhaling bij Yoga zo belangrijk?
4. Mindfulness en meditatie voor stress
5. Welke yogastijl is het beste als je veel stress hebt? 

1. Hoe Yoga helpt tegen stress?

In een samenleving waar de overprikkeling door de technologie steeds groter wordt en steeds meer mensen burn-out of depressie ervaren, is het dus ook niet gek dat mensen op zoek gaan naar middelen om meer in balans te komen. En gelukkig ervaren veel mensen de positieve effecten van Yoga in hun leven.

Dus hoe komt het dat deze eeuwenoude filosofie tegen stress helpt?

Veel mensen denken bij Yoga aan de fysieke houdingen, maar de houdingen zijn er om meer ruimte te creëren in je lichaam en de energie vrij te laten stromen. En het gaat om je bewustzijn te vergroten en dat doe je door mindfulness en meditatie te doen en je ademhaling te volgen.

Dit zijn technieken die tijdens een yogales worden gebruikt en 1 voor 1 hebben ze de prachtige kwaliteiten om een vitaler leven te krijgen.

Het allermooiste hiervan, vind ik, is dat we deze technieken altijd tot onze beschikking hebben en kunnen inzetten. Juist wanneer het leven erom vraagt, worden we uitgenodigd om deze te gebruiken.

Veel wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat Yoga een geweldig effectieve methode is voor stressvermindering.

Hoe helpt yoga tegen stress

2. Onze vitale levensenergie: Prana

Ons lichaam bestaat uit energie en het is belangrijk dat deze goed blijft stromen. Deze energie wordt de levensenergie genoemd oftewel Prana (oude heilige taal uit India). Door de jaren heen ontstaan er blokkades, dit kan komen door de gebeurtenissen uit het verleden en spanning en stress die je ervaart.

Er zijn yogahoudingen waarbij je de Prana heel bewust kunt controleren en sturen. En waardoor blokkades in je lichaam worden opgeheven, wat betekent dat de energie weer beter kan stromen.

Prana wordt gedragen door de adem, daarom is de ademhaling een ontzettend belangrijk onderdeel tijdens je yogapractice.

Stress is caused by being ‘here’ but wanting to be ‘there’.

Eckhart Tolle

3.  Waarom is de ademhaling bij Yoga zo belangrijk?

De ademhaling is essentieel tijdens de yoga en is ook de verbinding tussen lichaam en geest.

Ondanks dat de ademhaling vanzelf gaat, kan je deels de ademhaling beïnvloeden door langzamer of sneller te ademen.

En afhankelijk van welke yogastijl je beoefent, bepaal je het ritme van de ademhaling. Over het verschil van de Yogastijlen vertel ik je straks meer. Maar wanneer je een Yang les doet, synchroniseer je de ademhaling met de beweging die je maakt en dit zorgt voor een ritmisch effect. Als je inademt maak je jezelf groter en als je uitademt maak je jezelf kleiner.

Je kan je vast voorstellen wanneer je veel stress ervaart, dan is het heel goed om langzamer en dieper te ademen naar je onderbuik, zodat je je parasympatisch zenuwstelsel (dit kan je zien als je rempedaal) activeert en daardoor geef je je lichaam een signaal om te herstellen en te rusten. Deze vorm van ademhaling wordt gebruikt tijdens een Yin les en Yoga Nidra.

Wil je meer weten over het parasympatisch zenuwstelsel, lees dan ook zeker dit artikel
.

Daarnaast is de ademhaling een heel mooi anker om in een meditatieve staat te komen en dus meer in het moment te zijn. Deze staat van Zijn kan je bij elke Yogastijl ervaren. Dit vraagt uiteraard wel oefening.

Door bewust te ademen kan je je bloeddruk verlagen,
gevoelens van kalmte en ontspanning geven én stress uit je systeem halen.

Diverse ademhalingsoefeningen zijn er om je te helpen en verschillen van heel gemakkelijk tot meer ervaring. Sommige zijn zelfs zo makkelijk dat je ze zelfs achter je bureau kunt doen, of op de fiets of in de auto. Kortom, waar dan ook!

En dit resulteert dat je ontspannender kunt omgaan met alles wat zich voordoet in het dagelijks leven.

Yoga tegen stress - be mindful

4. Mindfulness en meditatie voor stress

Bij een yogapractice voegen we de technieken mindfulness en meditatie toe om je bewustzijn te vergroten. Bewust aandacht geven aan wat er gebeurt in het huidige moment. Je zorgt dat de externe prikkels vermindert worden en je keert naarbinnen en op die manier zorg je ervoor dat je zenuwstelsel tot rust komt.

Je kijkt met een afstand naar je eigen gedachten: observeren.

En natuurlijk dwalen de gedachten nog steeds rond in ons brein, maar we kunnen het brein trainen. Net zoals we onze spieren trainen, moeten we ook ons brein trainen om het bewustzijn te vergroten.

Tijdens meditatie kunnen er onaangename gevoelens/emoties naar boven komen met een gevoel van verzet. We gaan er over nadenken, we willen het oplossen, analyseren en ook vooral over praten met anderen. Je gaat als het ware in het verzet zitten.

It’s not about being good at something.
It’s a about being good to yourself.

De gedachten die je hebt gaan merendeel over het verleden en de toekomst waarbij je vaak minder fijne emoties voelt zoals spijt, schaamte, angst en boosheid.

Door Yoga, mindfulness en meditatie in je leven te brengen leer je om het verzet op te geven door er met aandacht naar toe te gaan. Je laat het lichaam weten dat het ok is en dat je niet in de stress hoeft te komen.

Als je net begint met mediteren dan kan het misschien heel overweldigend zijn om geconfronteerd te worden met je gedachten, gevoelens of pijn in je lichaam. Dit is waar iedereen mee te maken heeft, maar juist door er bewust van te zijn wat zich aandient op dat moment, is dat de uitnodiging om ons brein te trainen en alert te zijn. Gaan we mee in de verhalen of gebruik je je ademhaling om weer in het moment te komen?

En dit klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar oefening baart kunst. Zelfs als je 5 of 10 minuten per dag mediteert, zal je het positieve effect ervaren!

Door het vergroten van jouw bewustzijn heb je de sleutel voor het duurzaam en preventief aanpakken van jouw stress.

5. Welke yogastijl is het beste als je veel stress hebt?

Welke yogastijl is het best als je meer in balans wilt komen? In de yogawereld zijn er gelukkig verschillende soorten, zodat het ook voor diverse mensen mogelijk is om het te beoefenen. Jong/oud, stijf/lenig, extravert/introvert, man/vrouw, ziek/gezond of zwanger.

 

Yin en Yang yoga

Ik deel mijn lessen voornamelijk in twee stijlen: Yin en Yang. Zo zwart wit is het niet, maar er zit wel degelijk een verschil in deze twee stijlen.

Yin staat voor een rustige yogastijl, verstilling (je blijft langere tijd in een bepaalde pose) en het loslaten van weerstand en spanning.

Yang daarentegen draait om actie, een hoger tempo, warmte en het sterker maken van het fysieke lichaam.

Yin yang en balans

We hebben Yin is (vrouwelijke energiepatroon; stilte, rust, koel, maan, acceptatie, voelen) nodig om te ervaren wat Yang is (mannelijke energiepatroon; beweging, licht, warmte, zon, wilskracht, geest en hard werken).

Beide kwaliteiten hebben we dus nodig om te functioneren, alleen door de hoge druk en de hoeveelheid externe prikkels in onze maatschappij, zitten we teveel aan de Yang kant. Waardoor steeds meer mensen uit balans raken.

Een Yogales die meer ontspanning en rust geeft voor je lichaam en mind, is dan behulpzamer om te doen dan dat je een pittige en uitdagende Yang les doet.

Zo kan ik iemand een Yang (Vinyasa) les geven als die persoon meer energie nodig heeft. Of iemand anders die erg drukke dagen heeft gehad, geef ik een rustige Yin les. Hierin stem ik altijd het tempo van de cliënt af en een mooie mix van beide stijlen is ook mogelijk.

Zodoende voelen mensen na een yogales vaak meer ruimte en openheid in hun lichaam en ervaren een heldere geest.

Kortom; ervaar je veel stress en spanning?

Wat heeft op dat moment jouw lichaam nodig? Yin of Yang? Als je al last hebt van externe prikkels, wellicht vraagt jouw systeem dan om een rustige flow les of een ontspannende Yin les.
En dat is dus niet altijd de beweging die je ‘automatisch’ inzet of waar je misschien gehecht aan bent.

Yoga tegen stress

Het doel van Yoga, mindfulness en meditatie:

• Persoonlijke ontwikkeling; je wordt bewust van je eigen belemmerende overtuigingen.

• Het doorbreken van het patroon van je zorgen maken en piekeren over het verleden en de toekomst.

• Gezondere en betere keuzes maken.

• Minder oordelen over jezelf en anderen.

• Lichamelijke flexibiliteit verhogen.

Beginnen met Yoga en de voordelen ervaren?

Lijkt het je fijn om te beginnen met yoga om meer in balans te komen?
Graag help ik je hierbij, zodat je een privéles krijgt die voor jou op maat is gemaakt, afgestemd op jouw wensen en behoeften op dat moment.

En heb je vragen na het lezen van dit artikel, laat het mij gerust weten!

Veel liefs,
Sabine

Sabine Blok, founder van Private Yoga Amsterdam biedt geen medisch advies. Wanneer je medische klachten ervaart, is het altijd raadzaam om je arts te raadplegen.